“Hvordan kan vi...” (HKV) er en nyttig måte å stille spørsmål på for å finne løsninger på problemet.
er en nyttig måte å stille spørsmål på for å finne løsninger på problemet. Før problemstillingen kan formuleres må innsiktsmaterialet ha blitt bearbeidet til noen sentrale funn. Dette er temaer som går igjen, ting som gjentar seg i samtaler med brukere, i observasjoner, refleksjoner, m.m. Funnene kan være både positive og negative. De mest sentrale funnene er de som er direkte relatert til brukernes behov, og det kan også være ikke-uttalte behov.
Et eksempel på ikke-uttalte behov kan være at hjemmeboende eldre ønsker hjemmehjelp. Det sentrale funnet er at de egentlig er redde for å falle og ikke komme opp igjen. Løsningen kan være eksempelvis fallforebyggende trening eller å lære seg teknikker for å reise seg igjen, istedenfor å få hjemmehjelp. Dette viser hvor viktig det er å forme en god problemstilling basert på brukernes faktiske behov.
Problemstilling ved hjelp av HKV: “Hvordan kan vi hjelpe brukeren å mestre fallsituasjoner?”
En god problemstilling baseres på gode innsikter om brukernes behov, og foreslår ingen løsninger. Hvis problemstillingen er for spesifikk begrenser du mulighetene for å skape nye ideer. Med andre ord, problemstillingen må være bred nok for å gi rom for mange løsninger, samtidig som den må være smal nok til å være håndterbar.