Tjenestesafari

Tjenestesafari er en effektiv metode for å få førstehånds innsikt i en tjeneste. Den benyttes oftest for å se tjenesten fra brukerens perspektiv.

 Metoden fungerer godt når man ønsker å jobbe med eksisterende tjenester som man vil forbedre. Den fungerer også godt når man vil utforsker tjenester som ikke leveres pr i dag, og som man ønsker å starte med. Da kan det være en ide å gjennomføre en tjenestesafari hos andre som leverer lignende tjenester for å innhente inspirasjon.

Gjennomføring

  • Planlegg hvem eller hvilke som skal gjennomføre safarien.
  • Bestem hva dere skal se etter, hvor skal den gjennomføres og når.
  • Ta bilder, skriv ned tanker (positive og negative) ved tjenesten - vær obs på lukter og lyder (ta med alle sansene)!
  • Ha gjerne flere safarier!
  • Bearbeide materialet ved å sortere funnene etter tema og prøv å finne mønster for å få innsikt (se metoder under “Definering” for hvordan materialet kan bearbeides)