Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonshemming.
Kommunen er opptatt av at du skal være mest mulig selvhjulpen, mestre dagliglivet og klare deg selv lengst mulig i eget hjem.
Hva kan hjemmesykepleien bistå med?
- Oppfølging av medisinering og medisinske prosedyrer
- Personlig hygiene, påkledning og toalettbesøk
- Oppfølging av måltider, ernæring og væskeinntak
- Sårbehandling for personer som trenger hyppig sårstell og som ikke kan komme seg til egen lege
- Veiledning, opplæring og opptrening, slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd
Krav til søker
- Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.
Hvordan søke hjemmesykepleie?
Fyll ut egensøknad der du beskriver dine hjelpebehov.
- Søknad sendes pr. post
Hva skjer videre?
- Saksbehandler ved Tildelingskontoret tar kontakt med deg. Dere avtaler et møte på tildelingskontoret eller i hjemmet.
- Tjenesten innvilges etter en individuell vurdering av nåværende helsetilstand og kartlegging av funksjonsevne. Tjenesten kan avsluttes, reduseres eller økes etter behov.
- Utfører tar direkte kontakt med deg for oppstart av tjenesten.
Hva koster det?
Hjemmesykepleie er gratis.
Har du allerede hjemmesykepleie?
Personer som allerede mottar hjemmesykepleie, tar direkte kontakt med tjenesten ved spørsmål og beskjeder. Se oversikten lenger ned på siden.
Tilbakemelding på kvalitet.
Dersom du ønsker å gi tilbakemelding på den tjenesten du mottar, skal du henvende deg direkte til tjenestestedet.
Brukervalg
Du kan velge tjenester fra privat leverandør eller fra kommunens hjemmehjelp. Det er også mulig å bytte leverandør.
Kommunens hjemmetjenester og private leverandører
Du kan velge mellom disse to private leverandørene i tillegg til Bærum kommune:
Bytte leverandør av hjemmetjenester
Du kan bytte leverandør når du måtte ønske med 14 dagers oppsigelsestid. Se skjema over.
Skjema for valg/bytte av leverandør (doc)
Hva skjer hvis jeg ikke tar et valg?
Dersom du ikke gjør et aktivt valg, vil du automatisk få tjenestene fra kommunen.
Egenandel
Det er samme egenandeler på praktiske tjenester som tidligere, uavhengig av hvem du velger som din leverandør. Det er ingen egenandel på hjemmesykepleie. Det er egenandel for rengjøring og handling.
Kontaktinformasjon til hjemmesykepleiedistriktene:
-
Kontaktinformasjon distrikt Bekkestua ledelse TELEFON Distriktssjef: Mariann Iversen (konstituert) 67 50 62 66 Besøksadresse: Gml. Ringeriksvei 21C, 1356 Bekkestua Bruker/servicetelefoner: hverdager til kl. 15.00. bruk vakttelefon efter kl. 15.00 og lørdag/søndag 67 50 62 10 Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645 Avdeling Blommenholm: Avdelingsleder Ruth Marie Sacro 67 50 62 67 Vakttelefon: 915 11 463 Avdeling Lysaker: Avdelingsleder Mehnaz Palani 67 50 62 65 Vakttelefon: 917 30 613 Avdeling Stabekk: Avdelingsleder Sara Bjersne 67 50 62 78 Vakttelefon: 901 23 120 Hukommelsesteam Bekkestua: tirsdager og torsdager 902 45 519 -
Kontaktinformasjon distrikt Rykkinn ledelse TELEFON Distriktssjef: 406 02 138 mandag-fredag 08:00-15:30 Besøksadresse: Brynsveien 88, 1346 Gjettum Bruker/servicetelefoner: til 15:00 hverdager fra kl. 15:00-22:00 & lørdag/søndag:Tast 1 for avdeling Kolsås/Skui, Tast 2 for avdeling Berger/Lommedalen 67 50 63 00 Nattelefon: (22.00-07.30) 482 74 645 Avdeling Berger/Lommedalen: Avdelingsleder Vigdis Jacobsen 482 67 647 mandag-fredag 08:00-15:30 Vakttelefon Avdeling Berger/Lommedalen 913 87 296 Avdeling Skui/Kolsås: Avdelingssykepleier Suresh Siddam(fra 1. november 2022) 482 43 122 mandag-fredag 08:00-15:30 Vakttelefon Skui/Kolsås 913 87 297 Hukommelsesteam Rykkinn: tirsdager, onsdager, torsdager 905 61 044 -
Kontaktinformasjon distrikt Sandvika ledelse TELEFON Distriktssjef: Kari Friedmann 67 50 45 18 Besøksadresse: Claude Monets allé 21, 1338 Sandvika Bruker/
servicetelefoner:hverdager kl 08-12 og 13-15 67 50 44 80 Fra kl. 15.00 og lørdag/søndag: vakttelefon til de ulike avdelingene Vakttelefon: 482 74 645 Avdeling Sandvika: Avdelingssykepleier Ingvild Annø 67 50 45 12 Vakttelefon: 480 04 763 Avdeling Tanum: Avdelingssykepleier Tonje Lund 67 50 45 23 Vakttelefon: 480 07 877 Avdeling Nattjenesten: Avdelingsleder Barbara Stormer 941 61 179 Telefon dagtid 67 50 44 80 Vakttelefon: (natt kl. 22.00 - 07.30) 482 74 645 Hukommelsesteam Sandvika: onsdager 930 60 505 Kreftsykepleier: (mandag/tirsdag/torsdag/fredag) 482 79 706 -
Kontaktinformasjon distrikt ØSTERÅS ledelse TELEFON Distriktssjef: Mariann Iversen 67 50 89 62 Besøksadresse: Eiksveien 110, 1361 Østerås Bruker/
servicetelefonen:Mandag t.o.m. Fredag
kl 08.00 - 15.0067 50 89 50 Kveld og helg
kl. 15.00 - 22.00 og Tast 1 avdeling Eiksmarka, Tast 2 avdeling Hosle, Tast 3 avdeling ØvrevollNatt: (kl. 22.00-07.30) 482 74 645 Avdeling Eiksmarka Avdelingsleder Sarah Herrfurth-Erichsen 457 33 098
Hverdager kl 08.00 - 15.30Avdeling Hosle Avdelingsleder Sindre Tidemann Rise 479 03 001
Hverdager kl 08.00 - 15.30Avdeling Øvrevoll Avdelingsleder Alexandra Kjensteberg 954 86 994
Hverdager kl 08.00 - 15.30Hukommelsesteam Østerås Onsdager
kl 08.00 - 15.00905 04 904
Annen nyttig informasjon
Brosjyre: I ditt hjem - om forventninger og ansvarsfordeling (pdf)
SmartMat - handle mat på nett og få levert hjem (pdf)
Liste over alle adresser med distrikter (pdf)